Spørgsmål & Svar

Hvordan får jeg hjælp til undersøgelse og behandling af en skade eller sygdom?

Du anmelder hurtigt og let dit behov for undersøgelse og behandling på www.molholmforsikring.dk/anmeld eller se mere på www.kommunesundhed.dk. Du kan også ringe på tlf. 6520 2120 – så udfylder én af Mølholm Forsikrings sygeplejersker anmeldelsen for dig.

Hvor lang tid går der, før jeg får svar på min anmeldelse?

Din anmeldelse bliver altid behandlet inden for 1 – 2 arbejdsdage – fra Mølholm Forsikring har modtaget den. Herefter modtager du skriftligt svar på dit videre forløb. I nogle tilfælde vil du få svar med det samme.

Jeg er ansat i fleks- eller skånejob – kan jeg også købe en sundhedsforsikring?

Ja. Alle kan købe en sundhedsforsikring hos Mølholm Forsikring. Du skal ikke aflevere helbredsoplysninger, når du tilmelder dig.

Jeg har en gammel skade, som generer mig igen. Kan jeg få behandling for den?

Ja, når du har haft forsikringen i 6 måneder, vil en gammel skade (som er dækningsberettiget) være dækket, også kaldet 6 måneders karens på eksisterende lidelser. Din sundhedsforsikring dækker dog ikke igangværende eller planlagte undersøgelser og behandlinger fra før din tilmelding.

 

Skal jeg selv lægge penge ud for behandlinger?

Bliver du behandlet inden for Mølholm Forsikrings netværk af privathospitaler og professionelle behandlere klarer Mølholm Forsikring automatisk betalingen. Ønsker du at blive behandlet uden for netværket, kan du opleve, at du selv skal lægge ud for dine behandlinger. Mølholm Forsikring refunderer herefter dine udgifter. Du kan kun få refunderet udgifter til undersøgelser og behandlinger godkendt af Mølholm Forsikring.

Skal skaden være sket i arbejdstiden?

Nej. Din sundhedsforsikring dækker skader og sygdomme opstået i både arbejdstid og fritid.

Kan min ægtefælle/sambo/børn også købe en sundhedsforsikring uanset alder?

Når du har en sundhedsforsikring hos Mølholm Forsikring, kan din ægtefælle/samlever tegne en privat behandlingsforsikring, indtil vedkommende fylder 70 år.

Er både du og din ægtefælle/samlever dækket af en forsikring hos Mølholm Forsikring, er alle jeres børn under 21 år automatisk medforsikret uden ekstra beregning. Du kan også forsikre dine børn under 21 år selvom din ægtefælle/samlever ikke er dækket. Se www.kommunesundhed.dk for priser.

Mine børn fra tidligere forhold bor ikke hos mig. Er de dækket, hvis både jeg og min nuværende ægtefælle/samlever er omfattet af en forsikring hos Mølholm Forsikring?

Ja. Er både du og din nuværende ægtefælle/samlever omfattet af en forsikring hos Mølholm Forsikring, er alle jeres børn under 21 år medforsikret uden ekstra beregning – uanset deres bopæl.

Skal jeg til min egen læge, inden jeg kan blive behandlet?

Ja. Din praktiserende læge skal altid vurdere dit behov for behandling, inden du anmelder din skade eller sygdom. Bevillingen til behandling kan ligeledes være betinget af, at din læge har udfærdiget en henvisning.

 

Dækker sundhedsforsikringen kun, hvis det offentlige ikke har tid?

Nej. Din sundhedsforsikring er uafhængig af ventelisterne i det offentlige. Derfor vil du også opleve et hurtigere behandlingsforløb, da du altid jf. de gældende forsikringsbetingelser tilbydes undersøgelse og behandling på et privathospital eller hos en privat behandler.  

Kan jeg skifte behandler, hvis jeg ikke er tilfreds?

Det er meget vigtigt, at forholdet mellem patient og læge/behandler er godt, og at du altid føler dig i trygge hænder. Har du derfor i dit behandlingsforløb behov for at skifte til en anden behandler, skal du hurtigst muligt kontakte Mølholm Forsikrings skadeafdeling på tlf. 6520 2120.

Hvad sker der, hvis jeg ikke længere er ansat i det offentlige?

Er du ikke længere ansat i det offentlige, har du (og din familie) ikke længere mulighed for at benytte jer af Sundhedsagenturets sær-aftale om sundhedsforsikring.

Din sundhedsforsikring udløber dermed ved udgangen af den periode, som du har betalt for. Du har dog altid mulighed for at foresætte som privat kunde hos Mølholm Forsikring – til gældende præmie. Kontakt Sundhedsagenturet for at høre mere.

Får min arbejdsgiver besked om, at jeg har tegnet en sundhedsforsikring – eller om evt. skader og behandling?

Nej. Din arbejdsgiver får ingen informationer om dig. Det samme gælder for anmeldte og behandlede skader og sygdomme.

Hvad med betalingen? Kan jeg fx betale månedsvis?

Du betaler altid helårligt (12 måneder forud). Du tilmeldes ligeledes altid NETS (betalingsservice). Vi forventer at månedsvis betaling vil blive en mulighed og arbejder på sagen.

Hvordan kan jeg opsige min sundhedsforsikring?

Du kan altid opsige din sundhedsforsikring til udgangen af den fakturerede periode – dog senest 30 dage inden udløb af perioden.